fivos
29-08-07, 23:51
Εδώ και 5 1/2 χρόνια περίπου (από το 2001) βουτάω με ένα UWATEC Aladin Air Z Dive Computer. Το θεωρούσα αρκετά αξιόπιστο και έφτασα στο βλακώδες σημείο τις τελευταίες 15 βουτιές μου να τις κάνω χωρίς καταδυτικό ρολόι (γιατί μου είχε σπάσει το λουράκι) οπότε έπαιρνα όλες τις ενδείξεις χρόνου από το D.C.
Ένα ωραίο απόγευμα του καλοκαιριού που μας πέρασε, το αξιόπιστό μου Aladin, αποφάσισε στα -30 μ. βάθους να μου πει μία και μοναδική φράση: "Err" και να παραμείνει κολλημένο εκεί μέχρι και μια εβδομάδα μετά που το έστειλα τελικά για service !
(δείτε και την εικόνα που επισυνάπτω)
Είχα βέβαια μηχανική κονσόλα, πυξίδα, και άπειρο αέρα, οπότε εγκατέλειψα τη βουτιά ομαλά, αλλά σίγουρα όχι χωρίς μικροπροβλήματα. Τις συνθήκες της συγκεκριμένης βουτιάς θα σας τις περιγράψω μόλις βρω λίγο χρόνο στην κατηγορία Επικίνδυνα Περιστατικά και Καταδυτικά Ατυχήματα (http://www.scubadive.gr/forum/forumdisplay.php?f=62) επειδή εκτός από το βασικό ψυχολογικό λάθος να πιστεύω πως κάτι που δουλεύει για 6 χρόνια θα συνεχίσει να δουλεύει για πάντα, έκανα και μια σειρά από άλλα λάθη που θα μπορούσαν τελικά συνδυασμένα να με οδηγήσουν σε κίνδυνο.
Εδώ όμως θέλω να σταθώ περισσότερο στο συγκεκριμένο πρόβλημα του D.C. Τα συμπεράσματα μου είναι:
1. Αυτό που έχουμε πει άπειρες φορές, αλλά τελικά δε το μαθαίνουμε αν δε το ζήσουμε στο πετσί μας: Το D.C. είναι απλά μια ευκολία ή αν θέλετε μια πολυτέλεια. Δεν αντικαθιστά ούτε το πλάνο μας ούτε την ανάγκη για μηχανικά όργανα (ρολόι, βαθύμετρο, μανόμετρο), καταδυτικούς πίνακες πλαστικοποιημένους κλπ. Πρέπει πάντα να έχουμε εναλλακτικές λύσεις και τον απόλυτο έλεγχο του profile της βουτιάς μας.
2. Το D.C. μου, έδειχνε στάθμη μπαταρίας 70%. Ψάχνοντας το θέμα στο internet ανακάλυψα ότι σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις η ένδειξη "Err" στα UWATEC Aladin Air X και Aladin Air Ζ προέρχεται από μπαταρία που τελείωσε. Θεωρώ απαράδεκτο και παραπλανητικό να σβήνει το DC στα -30 μέτρα όταν έχεις ελέγξει στην επιφάνεια ότι έχει μπαταρία 70% και όταν στο manual λέει ότι με 50 βουτιές τον χρόνο η μπαταρία διαρκεί τουλάχιστον 7 χρόνια (έχω κάνει περίπου 30 βουτιές το χρόνο και μόνο για 5 1/2 χρόνια)
3. Προτείνω σε όλους όσους έχουν συγκεκριμένο μοντέλο να το δώσουν για service στα 3-4 χρόνια χρήσης ή όταν η ένδειξη μπαταρίας πέσει κάτω από το 80% για να αποφύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις σαν τη δική μου.
Οφείλω να πω ότι η αντιμετώπιση από την αντιπροσωπεία της UWATEC (Mediterranean Dive Center - Χ.ΠΟΖΙΔΗΣ) ήταν άριστη: Μου έδωσαν δωρεάν αντίστοιχο DC (Aladin Air Pro) για το διάστημα των 15-20 ημερών που θα περιμένω να επιστρέψει το δικό μου D.C. επισκευασμένο από το εξωτερικό και έστειλαν το γράμμα διαμαρτυρίας που ετοίμασα για την UWATEC τυπωμένο μαζί με το το D.C. αλλά και με e-mail.
Έτσι σε δύο μέρες είχα και την απάντηση της UWATEC.
Σας παραθέτω την επιστολή που έστειλα στην UWATEC και την απάντησή τους. Το DC το περιμένω ακόμη, οπότε θα σας ενημερώσω για τη συνέχεια.
Η επιστολή διαμαρτυρίας:
Date: 21/8/2007
To: SCUBAPRO UWATEC
Dear Sir/Madam,
I have purchased your dive computer "Aladin Air Z" (Serial Number: 20827) at 2001 and I have performed with it about 180 dives until now. I was really happy with your product until a week before when the dive computer locked itself to an "Err" screen during a dive at -30 depth. The previous screen –about 10 sec before- was "1 min deco at -3m".
I did a quick search in some internet fora and they say this is a symptom of low battery, but the battery indication in my computer was about 70% and it never issued any low battery alarms as indicated in the user's manual.
I don’t know what is the actual reason caused this anomaly, but I found this behaviour totally unacceptable: If a Dive-Computer is malfunctioning for some reason, or the battery is running-out it should provide a clear indication to the user out-of-the-water or at least at the start of the dive – NOT AT -30m DEPTH.
I'm really disappointed by the performance of your product and I ask for a full replacement with a similar brand-new D.C. free of charge, otherwise I regret to say that I have to switch to another brand and tell any diver I know, to avoid buying your products due to their unreliability.
Yours Sincerely
Fivos Vilanakis
PS: I'm sending you the faulty D.C. for inspection by your dealer in Greece "Mediterranean Dive Center – Christos Pozidis"
...και ακολουθεί η απάντηση της UWATEC:
Subject: your Aladin Air Z computer
Antibes the 22nd of August 2007 Dear Sir, We received your letter and we brought our full attention to it. As you mention, your computer was purchased in 2001, this is 6 years ago. For your information, the amount of dives you performed has only some influence on the lifetime of the lithium long life battery. Every minute, your computer wakes up and measures the atmospheric pressure and immediately goes to sleep without showing any display to save energy. This feature allows you to jump from the boat and immediately dive without having to wake up the computer beforehand. Your Aladin computer will always display the precise depth. The current consumption of the sleep mode is less than 10 micro amps and the current consumption when the computer is working is less than 40 micro amps. These are very low current consumption. You have to know that any battery stored over a long period discharges proportionally to the ambient temperature. In Greece, we can say that the summer days are not that cold compared to Scandinavia for instance. We can conclude that the same computer, used with the same frequency in a tropical area will show a battery use greater than the one used in a colder climate. The "Err" display is not necessarily a battery problem, it can be anything from a temporary battery voltage drop or a pressure sensor going out of calibration. You cannot deduct that the battery is the cause of the "Err" display. We never go on Internet forums as most of the discussions are irrelevant and every participant knows better than the previous one. The statements are most of the time wrong without any scientific background. The display of "Err" can happen any time above or under water, this is why it is written in the manual that you should not use the computer as the only instrument to monitor your dive. You need a back up, always, and with any brand of computer in the world. No computer can warn you before it malfunction. We are very surprised that it took you 6 years to be disappointed by our computer. Of course the warranty period of 2 years is over but we can still repair your computer for a very reasonable cost including a battery change, a pressure sensor calibration, a PCB current consumption test and a pressure chamber test. The reliability of our computers is most probably the best, but of course no equipment can be totally flawless, this is why we give a 2 year warranty from the date of purchase. We invite you to visit our appointed dealer in Athens, Mediterranean Dive Centre and handle him your computer. He will send it to us for repair. This operation is quite quick. Yours sincerely. Gilbert de Coriolis Technical Director Global DivingΕίναι προς τιμή τους το ότι απάντησαν ταχύτατα -σε δυο μέρες- και εμπεριστατωμένα. Αποδέχομαι την αιτιολόγηση της πτώσης της μπαταρίας λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας στην Ελλάδα, αν και περιμένω να εξετάσουν και το computer, αλλά θεωρώ ότι αφού έχουν πολλές αναφορές βλαβών για το συγκεκριμένο σύμπτωμα, θα έπρεπε να έχουν κάνει μια δημόσια ανακοίνωση γι αυτό κι όχι να να πρέπει να το ανακαλύψει ο κάθε δύτης μόνος του και μάλιστα εν καταδύσει.
Δεν αποδέχομαι το ειρωνικό στυλάκι που έχει η επιστολή τους σε κάποια σημεία και κυρίως δεν αποδέχομαι το γεγονός ότι δε λέει κουβέντα ποιος είναι ο λόγος που το DC δεν μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια το ποσοστό της μπαταρίας που απομένει και να σε προειδοποιήσει έγκαιρα, και ότι η οθόνη "Err" δεν περιγράφεται σε κανένα σημείο του manual. Ουσιαστικά επιβεβαιώνει αυτό που έχει γραφτεί σε κάποια fora του εξωτερικού ότι αντί να ελέγχει το πραγματικό επίπεδο μπαταρίας, έχει έναν εσωτερικό μετρητή ωρών λειτουργίας που λόγω των διαφορετικών κλιματικών συνθηκών τελικά καταλήγει να "λέει ψέμματα" για το πραγματικό επίπεδο μπαταρίας.
Στο κάτω-κάτω, αν πρέπει να κρατάω το D.C. μου στο ψυγείο όταν δεν το χρησιμοποιώ για να ισχύουν οι ώρες λειτουργίας που αναφέρει ο κατασκευαστής στο user's manual, θα πρέπει να μου το πει κάποιος για να το ξέρω.
Ένα ωραίο απόγευμα του καλοκαιριού που μας πέρασε, το αξιόπιστό μου Aladin, αποφάσισε στα -30 μ. βάθους να μου πει μία και μοναδική φράση: "Err" και να παραμείνει κολλημένο εκεί μέχρι και μια εβδομάδα μετά που το έστειλα τελικά για service !
(δείτε και την εικόνα που επισυνάπτω)
Είχα βέβαια μηχανική κονσόλα, πυξίδα, και άπειρο αέρα, οπότε εγκατέλειψα τη βουτιά ομαλά, αλλά σίγουρα όχι χωρίς μικροπροβλήματα. Τις συνθήκες της συγκεκριμένης βουτιάς θα σας τις περιγράψω μόλις βρω λίγο χρόνο στην κατηγορία Επικίνδυνα Περιστατικά και Καταδυτικά Ατυχήματα (http://www.scubadive.gr/forum/forumdisplay.php?f=62) επειδή εκτός από το βασικό ψυχολογικό λάθος να πιστεύω πως κάτι που δουλεύει για 6 χρόνια θα συνεχίσει να δουλεύει για πάντα, έκανα και μια σειρά από άλλα λάθη που θα μπορούσαν τελικά συνδυασμένα να με οδηγήσουν σε κίνδυνο.
Εδώ όμως θέλω να σταθώ περισσότερο στο συγκεκριμένο πρόβλημα του D.C. Τα συμπεράσματα μου είναι:
1. Αυτό που έχουμε πει άπειρες φορές, αλλά τελικά δε το μαθαίνουμε αν δε το ζήσουμε στο πετσί μας: Το D.C. είναι απλά μια ευκολία ή αν θέλετε μια πολυτέλεια. Δεν αντικαθιστά ούτε το πλάνο μας ούτε την ανάγκη για μηχανικά όργανα (ρολόι, βαθύμετρο, μανόμετρο), καταδυτικούς πίνακες πλαστικοποιημένους κλπ. Πρέπει πάντα να έχουμε εναλλακτικές λύσεις και τον απόλυτο έλεγχο του profile της βουτιάς μας.
2. Το D.C. μου, έδειχνε στάθμη μπαταρίας 70%. Ψάχνοντας το θέμα στο internet ανακάλυψα ότι σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις η ένδειξη "Err" στα UWATEC Aladin Air X και Aladin Air Ζ προέρχεται από μπαταρία που τελείωσε. Θεωρώ απαράδεκτο και παραπλανητικό να σβήνει το DC στα -30 μέτρα όταν έχεις ελέγξει στην επιφάνεια ότι έχει μπαταρία 70% και όταν στο manual λέει ότι με 50 βουτιές τον χρόνο η μπαταρία διαρκεί τουλάχιστον 7 χρόνια (έχω κάνει περίπου 30 βουτιές το χρόνο και μόνο για 5 1/2 χρόνια)
3. Προτείνω σε όλους όσους έχουν συγκεκριμένο μοντέλο να το δώσουν για service στα 3-4 χρόνια χρήσης ή όταν η ένδειξη μπαταρίας πέσει κάτω από το 80% για να αποφύγουν δυσάρεστες εκπλήξεις σαν τη δική μου.
Οφείλω να πω ότι η αντιμετώπιση από την αντιπροσωπεία της UWATEC (Mediterranean Dive Center - Χ.ΠΟΖΙΔΗΣ) ήταν άριστη: Μου έδωσαν δωρεάν αντίστοιχο DC (Aladin Air Pro) για το διάστημα των 15-20 ημερών που θα περιμένω να επιστρέψει το δικό μου D.C. επισκευασμένο από το εξωτερικό και έστειλαν το γράμμα διαμαρτυρίας που ετοίμασα για την UWATEC τυπωμένο μαζί με το το D.C. αλλά και με e-mail.
Έτσι σε δύο μέρες είχα και την απάντηση της UWATEC.
Σας παραθέτω την επιστολή που έστειλα στην UWATEC και την απάντησή τους. Το DC το περιμένω ακόμη, οπότε θα σας ενημερώσω για τη συνέχεια.
Η επιστολή διαμαρτυρίας:
Date: 21/8/2007
To: SCUBAPRO UWATEC
Dear Sir/Madam,
I have purchased your dive computer "Aladin Air Z" (Serial Number: 20827) at 2001 and I have performed with it about 180 dives until now. I was really happy with your product until a week before when the dive computer locked itself to an "Err" screen during a dive at -30 depth. The previous screen –about 10 sec before- was "1 min deco at -3m".
I did a quick search in some internet fora and they say this is a symptom of low battery, but the battery indication in my computer was about 70% and it never issued any low battery alarms as indicated in the user's manual.
I don’t know what is the actual reason caused this anomaly, but I found this behaviour totally unacceptable: If a Dive-Computer is malfunctioning for some reason, or the battery is running-out it should provide a clear indication to the user out-of-the-water or at least at the start of the dive – NOT AT -30m DEPTH.
I'm really disappointed by the performance of your product and I ask for a full replacement with a similar brand-new D.C. free of charge, otherwise I regret to say that I have to switch to another brand and tell any diver I know, to avoid buying your products due to their unreliability.
Yours Sincerely
Fivos Vilanakis
PS: I'm sending you the faulty D.C. for inspection by your dealer in Greece "Mediterranean Dive Center – Christos Pozidis"
...και ακολουθεί η απάντηση της UWATEC:
Subject: your Aladin Air Z computer
Antibes the 22nd of August 2007 Dear Sir, We received your letter and we brought our full attention to it. As you mention, your computer was purchased in 2001, this is 6 years ago. For your information, the amount of dives you performed has only some influence on the lifetime of the lithium long life battery. Every minute, your computer wakes up and measures the atmospheric pressure and immediately goes to sleep without showing any display to save energy. This feature allows you to jump from the boat and immediately dive without having to wake up the computer beforehand. Your Aladin computer will always display the precise depth. The current consumption of the sleep mode is less than 10 micro amps and the current consumption when the computer is working is less than 40 micro amps. These are very low current consumption. You have to know that any battery stored over a long period discharges proportionally to the ambient temperature. In Greece, we can say that the summer days are not that cold compared to Scandinavia for instance. We can conclude that the same computer, used with the same frequency in a tropical area will show a battery use greater than the one used in a colder climate. The "Err" display is not necessarily a battery problem, it can be anything from a temporary battery voltage drop or a pressure sensor going out of calibration. You cannot deduct that the battery is the cause of the "Err" display. We never go on Internet forums as most of the discussions are irrelevant and every participant knows better than the previous one. The statements are most of the time wrong without any scientific background. The display of "Err" can happen any time above or under water, this is why it is written in the manual that you should not use the computer as the only instrument to monitor your dive. You need a back up, always, and with any brand of computer in the world. No computer can warn you before it malfunction. We are very surprised that it took you 6 years to be disappointed by our computer. Of course the warranty period of 2 years is over but we can still repair your computer for a very reasonable cost including a battery change, a pressure sensor calibration, a PCB current consumption test and a pressure chamber test. The reliability of our computers is most probably the best, but of course no equipment can be totally flawless, this is why we give a 2 year warranty from the date of purchase. We invite you to visit our appointed dealer in Athens, Mediterranean Dive Centre and handle him your computer. He will send it to us for repair. This operation is quite quick. Yours sincerely. Gilbert de Coriolis Technical Director Global DivingΕίναι προς τιμή τους το ότι απάντησαν ταχύτατα -σε δυο μέρες- και εμπεριστατωμένα. Αποδέχομαι την αιτιολόγηση της πτώσης της μπαταρίας λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας στην Ελλάδα, αν και περιμένω να εξετάσουν και το computer, αλλά θεωρώ ότι αφού έχουν πολλές αναφορές βλαβών για το συγκεκριμένο σύμπτωμα, θα έπρεπε να έχουν κάνει μια δημόσια ανακοίνωση γι αυτό κι όχι να να πρέπει να το ανακαλύψει ο κάθε δύτης μόνος του και μάλιστα εν καταδύσει.
Δεν αποδέχομαι το ειρωνικό στυλάκι που έχει η επιστολή τους σε κάποια σημεία και κυρίως δεν αποδέχομαι το γεγονός ότι δε λέει κουβέντα ποιος είναι ο λόγος που το DC δεν μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια το ποσοστό της μπαταρίας που απομένει και να σε προειδοποιήσει έγκαιρα, και ότι η οθόνη "Err" δεν περιγράφεται σε κανένα σημείο του manual. Ουσιαστικά επιβεβαιώνει αυτό που έχει γραφτεί σε κάποια fora του εξωτερικού ότι αντί να ελέγχει το πραγματικό επίπεδο μπαταρίας, έχει έναν εσωτερικό μετρητή ωρών λειτουργίας που λόγω των διαφορετικών κλιματικών συνθηκών τελικά καταλήγει να "λέει ψέμματα" για το πραγματικό επίπεδο μπαταρίας.
Στο κάτω-κάτω, αν πρέπει να κρατάω το D.C. μου στο ψυγείο όταν δεν το χρησιμοποιώ για να ισχύουν οι ώρες λειτουργίας που αναφέρει ο κατασκευαστής στο user's manual, θα πρέπει να μου το πει κάποιος για να το ξέρω.