19 Ιουνίου 2009

Το SMS Markgraf είναι το πιο βαθύ από όλα τα ναυάγια με μέγιστο βάθος τα 42 μέτρα. Το 25.390 tons θωρηκτό καθελκύστηκε στη Βρέμη στις 4 Ιουνίου 1913 και εντάχθηκε σε υπηρεσία την 1η Οκτωβρίου 1914. Αποτελούσε μία πλωτή πλατφόρμα μάχης με οπλισμό που μπορούσε να εξαπολύσει μία απίστευτη δύναμη πυρός. Διέθετε τρεις μηχανές που κινούσαν αντίστοιχα τρεις προπέλες και έδιναν στο τεράστιο σκάφος ταχύτητα 28 κόμβων. Ο οπλισμός περιελάμβανε 10 πυροβόλα των 12 ιντσών σε δίδυμους πύργους, 14 πυροβόλα των 5,9 ιντσών έξι των 3,45 και τέσσερα αντιαεροπορικά των 3,45 ιντσών. Η ισχύς πυρός του συμπληρώνονταν από 5 τορπιλοσωλήνες των 19 ιντσών. Το σκάφος είναι εντελώς αναποδογυρισμένο και το κήτος είναι καλυμμένο σε όλο του το μήκος και πλάτος από britle starfish που με την κίνησή τους δίνουν την ψευδαίσθηση ότι όλο το ναυάγιο είναι ζωντανό. Οι ανεμώνες και μικρόψαρα ήταν παντού σε όλη τη διαδρομή ενώ και πάλι φώκιες κολυμπούσαν σε απόσταση ασφαλείας. Το ρεύμα στο γυρισμό μας οδήγησε εκτός πορείας οπότε και πάλι η ανάδυση έγινε με τη βοήθεια Smb
Η τελευταία κατάδυση στο Scapa Flow ήταν μία από τις πιο εντυπωσιακές. Η ορατότητα ήταν πάνω από 15 μέτρα και το φως του ήλιου έφτανε μέχρι τα 18 μέτρα με το χρώμα των νερών να είναι μπλε και όχι πράσινο ως συνήθως. Το ναυάγιο του Tabarka χρησιμοποιήθηκε ως τεχνητό φράγμα για να φράξει την είσοδο των εχθρικών υποβρυχίων στον κόλπο κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Η ναυπήγησή του ολοκληρώθηκε στο Ρότερνταμ και είχε εκτόπισμα 2642 tons. Βρίσκεται βυθισμένο εντελώς αναποδογυρισμένο αλλά τα πολλά και μεγάλα ανοίγματα κάνουν σχετικά ασφαλή τη διείσδυση στο εσωτερικό του. Η κατάδυση στο Tabarka είναι απαιτητική γιατί πρέπει να γίνει μέσα στα αυστηρά περιθώρια που αφήνει το γύρισμα της παλίρροιας. Η είσοδος στο νερό έγινε συγκεκριμένη ώρα και ο χρόνος βυθού δεν ξεπέρασε τα 30 λεπτά για όλους τους δύτες. Ακόμα και τη συγκεκριμένη ώρα το ρεύμα ήταν τόσο ισχυρό που ο μόνος τρόπος για να μείνεις κοντά στο ναυάγιο ήταν να μπεις μέσα σε αυτό. Αφού εξερευνήθηκε το εσωτερικό του όλοι μαζί βγήκαμε εκτός και ο κάθε δύτης ανέπτυξε το δικό του smb. Η υπέρβαση του χρόνου κατάδυσης και το γύρισμα της παλίρροιας σήμαινε ότι θα έπρεπε η ανάδυση να γίνει σε ρεύμα ταχύτητας 7 κόμβων !!!!!!

Το ταξίδι στα Orkney εκτός από το ενδιαφέρον των καταδύσεων έχει και πολλά άλλα να προσφέρει εκτός θάλασσας. Μεταξύ των αξιοθέατων the standing stones at Stenness και o μεγάλος κύκλος από πέτρες της νεολιθικής εποχής στο Brodgar, το Italian Chapel, τα Churchil Burriers, το πολεμικό μουσείο στο Lyness. Το φυσικό περιβάλλον όμορφο και πράσινο, η ορνιθοπανίδα σπάνια, ενώ δεν λείπει και το ενδιαφέρον από πλευράς τεχνολογίας καθώς στο νησί είναι εγκατεστημένη η πρώτη πλωτή εξέδρα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την κίνηση των νερών της παλίρροιας.
Τελειώνοντας την αναφορά του καταδυτικού ταξιδιού στο Scapa Flow, θα ήθελα να ευχαριστήσω το καταδυτικό μου ζευγάρι, Θανάση Κιτσοπανίδη, τον καπετάνιο του Sunrise Dougie Leask, με τον εξαιρετικά ευγενή και διακριτικό βοηθό του Bruce, το Diving Club Adventures in Diving και τα μέλη του Julie, Rob, Clive, Nick, Paul, Bryan, Tony, William και Skyler για την φανταστική τους παρέα.
Πηγές:
Scapa Flow Dive Guide, Lawson Wood
Dive Scapa Flow, Rod Macdonald
The Grant Scuttle, Dan Van Der Vat
http://www.visitorkney.com/
http://www.adventuresindiving.co.uk/